torsdag 26. juni 2008

Euro 2008

Halllooo!!!
Nå har jeg og Alex vært nede å sett på EM, vi så kampen mellom Russland og Sverige.
Det er noe av det sykeste jeg har vært på, selv om Sverige ble pissa på. Vi gikk i tog før kampen opp til stadion, og det var rundt en 50 000 svensker(svenske supportere hvertfall!!) som gikk å sang inn matchen. DETTE var helt sykt. Første natten overnattet vi på Camp Sweden, dette var helt rått(mye liv).. Natta etter kampen sleit vi lenge med å komme oss tilbake til campen, i og med vi gikk oss litt bort i byen, og klarte å ta feil buss. Dagen etter gikk turen for våres del til BASEL, for å se resten av kampene på storskjerm.. Dette starter med en nye 40 mil å kjøre.. deretter la vi oss inn på FANCAMP i Basel. Grei camping som hadde det vi trengte.. så gikk turen inn til sentrum for å se kampen mellom Tyskland og Portugal, denne kampen så vi på storskjerm i byen med en hel haug med Tyskere, nesten ingen portugisere. Dagen etter våkna vi veldig tidlig, i og med at det var 30 grader i skyggen kl 10, var det rimelig varmt i teltet, som sto i solen. DA var pluteselig Campen vi lå på fylt med Nederlendere, alledere. Men vi hadde jo skaffet oss ørepropper, siden det var konsert på campingen så vi hørte ingenting. Denne dagen hadde vi bestemt at vi skulle spille Golf, uten å finne noe særlig til Turist info eller internett cafe, vi hørt om en golf bane. Denne var fin nok den, men bare 9 hull da, som vi gikk 2 ganger. Selve banen åpnet for 3 uker siden. Så standaren var veldig høy. Etter dette var det klart for kamp igjen, Tyrkia mot Kroatia, men siden denne ikke var i byen var det ikke så veldig mye folk fra disse landene og stemmningen var litt mer laber en det vi hadde hatt fra dagene før. Men tyrkene gulla og klarte å klamre seg videre. Så det blei noe pilsing under matchen men så var det tilbake til Campen. Noe som var overfylt av nederlendere nå. Ut over kvelden og dagen etter rant det inn nederlendere konstant. Lørdag på dagen prøvde vi å slappe så mye som mulig, men det var så varmt at det var nesten umulig. Det var noe sykt liv på Campen hele dagen, for det var jo nederland - russland etterpå. Vi bestemte oss for å dra tidlig inn til byen for å skaffe oss plasser på stadion på FanZone. Vi hørte at det hadde kommet en ca 200 000 nederlendere til byen og hele byen var full av de orange folkene. 3 timer før kamp gikk vi opp til FanZone for å kjøpe sitte plasser, men når vi kom dit var det allerde utsolgt og vi måtte stå. En halv time senere stengte de inngangen for denne plassen tok kun 10 000. Så da var det bare å stå der å vente. Når kampen var på vei til å begynne så gikk vi bort ved siden av der de solgte billetter til sitte plassene, så hørte vi at det var noe billetter igjen, dermed kjøpte vi dette og fikk sitte plass på tribunen etter 2 timer med ståing. Kampen var sykt og alle nederlenderne var sure, fordi russerne vant. Dermed var det bare raskeste vei hjem til Norge, vi stoppa på Burger King rett uten for byen, der spiste vi og skifta litt, så hadde vi kun en 175 mil foran oss, uten soving helst.
Hjem turen gikk veldig fort frem til Strømstad, der stoppet det fullstendig, men vi kom oss greit hjem.(bilder vil komme)